Ο Νίκος Γιούρης τελειώνει τη σχολή γραφιστικής το καλοκαίρι του 2014, φέρνει μπροστά του τις τρεις αιώνιες επιλογές -εξωτερικό, υπάλληλος ή κάτι δικό σου- και έχοντας ήδη κάνει την πρακτική του στο παρελθόν, σβήνει κουτάκια και τσαλακώνει λίστες αποφασίζοντας να φορτσάρει εξαρχής δοκιμάζοντας κάτι δικό του. Όντας freelancer ο οποίος επιζητούσε την εξέλιξή του, επιστρατεύει τα πιο κοντινά του πλάσματα, δίποδα και τετράποδα και στήνει τον πυρήνα του δημιουργικού του γραφείου. Έτσι το 2015, λίγο μετά το αμήχανο καλοκαίρι του δημοψηφίσματος στην Ελλάδα γεννιέται το slab.design στην Παπαμάρκου.
Aπό τότε μέχρι και σήμερα λύνει με αισθητική και οξυδέρκεια όποιο πρόβλημα του ανατεθεί, συνεργάζεται με γνωστούς οργανισμούς και διοργανώσεις και μερικές από τις μεγαλύτερες ή ανερχόμενες εταιρείες που επιλέγουν να αφήσουν την δημιουργία της ταυτότητάς τους στα χέρια, το πνεύμα και το ποντίκι του. Εργασίες του φτάνουν στην κορωνίδα των δημιουργικών βραβείων της χώρας και διακρίνονται, την ώρα που μοιράζει την ζωή του ανάμεσα στις βόλτες της Ρίτας και της Κίρκης, σε αγώνες μπάσκετ με άλλους δημιουργικούς τύπους στη Θεσσαλονίκη και διοργανώνοντας πάρτι στον πεζόδρομο.
Πρώτη φορά βρέθηκα στην Παπαμάρκου σε ένα πάρτι της Parallaxi στο πλαίσιο της δράσης Design Toolkit του πρότζεκτ “Η Θεσσαλονίκη Αλλιώς”. Τότε είχε αναφερθεί πως το πάρτι γίνεται στην πλατεία Άθωνος. Έψαχνα για ώρα ανάμεσα στις ταβέρνες να βρω πού ακριβώς ήταν η Parallaxi. όταν βρήκα τον πεζόδρομο δεν συνειδητοποίησα ακριβώς εκείνη την ώρα τι ήταν η Παπαμάρκου αλλά κατάλαβα ότι ήταν κάτι διαφορετικό από ταβέρνες.
Όταν ξεκίνησε η αναζήτηση χώρου για το στήσιμο του slab, ψάχνοντάς τον στο κέντρο κοντά στην αγορά, κάτωθεν της Εγνατίας και με προσιτό ενοίκιο σύμφωνα με το τότε business plan, ο Γιώργος -μετέπειτα φωτογράφος στο slab-έριξε την ιδέα για την Παπαμάρκου η οποία “εκείνο το καλοκαίρι έδειχνε χαλαρή και ήρεμη. Με τα κλειστά καταστήματα να διαδέχονται τα ενεργά, το συγκεκριμένο που έγινε και η έδρα του slab ανταποκρινόταν ακριβώς στις ανάγκες μας οπότε…” αναφέρει χαρακτηριστικά.
SLAB σημαίνει η θεμέλια πλάκα στα αγγλικά και για εμάς είναι η βάση πάνω στην οποία θα θέλαμε να χτίζουν οι επιχειρήσεις την εικόνα τους.
Θέλουμε να προσεγγίζουμε ολιστικά κάθε εργασία που αναλαμβάνουμε. Από το λογότυπο και την οπτική ταυτότητα μέχρι την παρουσία στο διαδίκτυο και τα social media με φωτογραφίες, γραφιστικά. Αναλαμβάνουμε φυσικά και μεμονωμένες εργασίες όπως λογότυπο, site ή φωτογράφιση.
Ο Νίκος εξηγεί πώς η Παπαμάρκου βοηθάει στην δημιουργικότητα και πώς ακριβώς το σημείο παίζει τον ρόλο του σε επαγγέλματα όπως το δικό του.
Είναι ένας αρκετά φωτεινός δρόμος εξαιτίας της αρχιτεκτονικής των κτιρίων, τα οποία είναι χαμηλά. Εδώ έχεις άμεση σχέση με την πόλη, την ζωή, με την κινητικότητα που έχει αυτή χωρίς να σε κουράζει ακριβώς επειδή είναι κέντρο – απόκεντρο. Αυτό βοηθάει στο να μη μένεις στάσιμος. Εκτός των άλλων είσαι στο έδαφος, μία πόρτα στο δρόμο και έχεις άμεση επαφή με ό,τι συμβαίνει έξω.
Η εδραίωση του slab στην Παπαμάρκου υπήρξε η αφορμή για την μετέπειτα προσέλκυση και άλλων δημιουργών στο σημείο. Ο κρυφός μέχρι πρότινος πεζόδρομος μπήκε στο λεξιλόγιο περισσότερου κόσμου με αποτέλεσμα σήμερα οι νέοι δημιουργοί της πόλης να επιλέγουν ως έδρα τους την γειτονιά μπλέκοντας ολοένα και περισσότερο με τους παραδοσιακούς τεχνίτες του δρόμου.
Είναι φανταστική αυτή η ηρεμία από την μία και η αίσθηση της συνύπαρξης από την άλλη με την υπόλοιπη γειτονιά και την κοινωνία που περνάει καθημερινά τον δρόμο.
Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας τους, το Slab η Kirki και το Artonomous οι τρεις νέες επιχειρήσεις του πεζοδρόμου αποφασίζουν να κάνουν ένα party στον δρόμο καλώντας φίλους και γνωστούς. Κάπως έτσι χαλαρά στήθηκε το πρώτο Papamarkou Street Party το οποίο χρόνο με τον χρόνο μεγάλωσε και εξελίχθηκε αβίαστα σε καθιερωμένο ραντεβού, με πιο συνεργατική μορφή σε μια ολόκληρη γιορτή του δρόμου.
Στο design καλούμαστε να λύσουμε ένα πρόβλημα με δημιουργικό τρόπο. Το πρόβλημα είναι αυτό που θέλει ο πελάτης να επικοινωνήσει στο κοινό το οποίο θέλει να το επικοινωνήσει. Πρέπει να βρεις τα εργαλεία και τους τρόπους με τους οποίους θα το κάνεις πραγματικότητα αυτό.
Πολλοί designers επιλέγουν να υιοθετούν ένα πολύ συγκεκριμένο ύφος στην δουλειά τους το οποίο και τους κάνει σίγουρα αναγνωρίσιμους στην αγορά. Εγώ θεωρώ πως το ύφος των δουλειών του γραφείου, έχει επιρροές τόσο από τον Γιώργο όσο και από την Σταυρούλα γιατί συζητάμε σε κάθε πρότζεκτ το πώς θέλουμε να το προσεγγίσουμε και πιστεύω πως όταν έχεις μία διαρκή εξέλιξη δεν μπορείς να ορίσεις ένα συγκεκριμένο ύφος. Ως κοινό σημείο αναφοράς μπορούμε σίγουρα να πούμε πως προσεγγίζουμε κάθε εργασία ξεχωριστά προσπαθώντας αυτό που λέγαμε πριν, να επιλύσουμε τις επικοινωνιακές ανάγκες του πελάτη. Για παράδειγμα δεν μπορείς να σχεδιάζεις το ίδιο για ένα κατάστημα παιχνιδιών και το ίδιο για ένα ροκ συγκρότημα.
Μας αρέσει το χρώμα, σεβόμαστε και μας αρέσουν πάρα πολύ τα γράμματα, η τυπογραφία. Και προσπαθούμε να εκμεταλλευόμαστε τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που μπορεί να σου προσφέρει ο χαρακτήρας του γράμματος σε μία εργασία. Προσπαθούμε να ταιριάζουν πάντα και με το ύφος του πελάτη.
Όσοι έρχονται πλέον σε εμάς, ξέρουν πολύ καλά το ποιοι είμαστε, το τι κάνουμε και το πώς προσεγγίζουμε την κάθε εργασία. Στην αρχή άλλωστε ξεκινάμε πάντα με ένα ραντεβού στο οποίο συζητάμε ακόμα και για αρκετές ώρες με τον πελάτη παίρνοντας το καλύτερο δυνατό brief από τον ίδιο. Τον αφήνουμε να μας μιλήσει, να μας αναλύσει την φιλοσοφία του, να καταλάβουμε και οι ίδιοι το τι ακριβώς κάνει και τι θέλει να επικοινωνήσει. Αν αυτό μετά το μεταφράσεις σωστά οπτικά είναι δύσκολο να μην πετύχεις αυτό που ήθελε και ο πελάτης. Υπενθυμίζοντάς του βέβαια πάντα πως το ζητούμενο δεν είναι να ικανοποιηθεί η δική του αισθητική αλλά να ικανοποιεί το αποτέλεσμα το οποίο θέλει ο ίδιος. Άρα αυτό που σχεδιάσαμε θα πρέπει να επικοινωνεί το μήνυμα που θέλει να μεταφέρει στους πελάτες του και όχι απλώς να αρέσει στον ίδιο.
Αυτός ήταν και ο λόγος που οδηγήθηκε στο πεδίο της γραφιστικής, εγκαταλείποντας άλλες ιδέες που τον ήθελαν να ακολουθεί διαφορετικούς από αυτόν δρόμους. Φτάνοντας σήμερα να έχει στήσει μία ολόκληρη κατάσταση γύρω από το slab.design, το οποίο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα γραφεία του είδους του στην πόλη με τον ίδιο να μετράει στα 28 του χρόνια ένα γεμάτο κυριολεκτικά πορτφόλιο. Βλέποντας τις δουλειές του να διακρίνονται στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης (ΕΒΓΕ) και στους Αγώνες Νέων Σχεδιαστών αλλά και έργα του να δημοσιεύονται σε ελληνικά και ξένα περιοδικά σχεδιασμού.
Μου άρεσε πάντα να κοιτάζω όμορφα πράγματα. Τα παρατηρώ και τα θαυμάζω. Δεν ξέρω γιατί ακριβώς. Απλά το κάνω.
Αν του ζητούσες να μεταφράσει την Παπαμάρκου μέσα από την δουλειά του, πολύ απλά δεν θα ήταν μια υποθετική ερώτηση. Το έχει κάνει ήδη σχεδιάζοντας την γραμματοσειρά της. O λόγος για την Papamarkou Typeface / Μια γραμματοσειρά εμπνευσμένη από την αρχιτεκτονική του πεζόδρομου Παπαμάρκου, έτοιμη προς χρήση. Δείτε πώς δημιουργήθηκε και πού μπορείτε να την κατεβάσετε δωρεάν ΕΔΩ.
***
slab.design
Παπαμάρκου 39 – 41
Τ. 231 555 1900