Η μέρα του Παναγιώτη Σηφάκη ξεκινάει πολύ νωρίς το πρωί, τις ώρες τις καλές, με καφέ στο πλακόστρωτο παρέα με τον Λάζαρο τον τσαγκάρη, τον πιο παλιό της γειτονιάς, εξιστορώντας διάφορες ιστορίες. Αν μπεις μέσα στο μικρό τσαγκάρικο είναι σαν μουσείο αναφέρει χαρακτηριστικά. Στις 10.30 θα πεταχτεί στον Μπάμπη, στο Bazaar, για ένα γρήγορο espresso αλά ιταλικά. Άλλωστε το ιδιαίτερο δέσιμό του με την Ιταλία, έχει καθορίσει πολλά από αυτά που συμβαίνουν σαν σε αθόρυβη σουπερνόβα εντός του Spazio12. Το studio του στην κρυφή, -από πάντα- δημιουργική, καρδιά της Θεσσαλονίκης.
Spazio στα ιταλικά σημαίνει space, διάστημα χώρος. Οπότε επειδή είναι και μικρό αλλά ταυτόχρονα με απεριόριστες δυνατότητες που έχουμε εδώ. Έτσι βγήκε το όνομα. Και 12 είναι ο αριθμός της οδού Αυγερινού.
Το 2000 πετάει στην Ιταλία για να σπουδάσει Αρχιτεκτονική όπου παράλληλα ασχολήθηκε και με την ζωγραφική. Βραβεύεται στο Museo d’arte moderna Vittoria Colonna αλλά η ζωγραφική τον ωθεί ήδη να αναζητήσει άλλου είδους σπουδές. Έτσι ανακαλύπτει τη NABA – Nuova Accademia di Belle Arti και μετακομίζει στο Μιλάνο για να σπουδάσει design. Στο Μιλάνο δούλεψε σε δύο σημαντικά γραφεία, στο Integral Studio Vinaccia ξεκίνησε την πρακτική του σε ένα μοντέλο της Yamaha.
“Με πήραν γιατί ήμουν εντελώς άσχετος με τα σκούτερ και τα αυτοκίνητα, πίστευαν ότι έτσι μπορώ να τους δώσω διαφορετικές λύσεις και έτσι και έγινε.”
Το άλλο μεγάλο γραφείο είναι το Interaction Design Lab το οποίο σχετίζεται με τις νέες τεχνολογίες και την διάδραση. Δούλεψε κυρίως για το μουσείο πλαστικών στη Νάπολη (Fondazione Plart) δημιουργώντας μεταξύ άλλων τα διαδραστικά video που προβάλλονται στους χώρους του μουσείου.
Πιστεύω ότι η κρίση δίνει ευκαιρίες. Καλούμαστε να φανταστούμε έναν διαφορετικό τρόπο λειτουργίας και σκέψης.
Το 2012 επιστρέφει στην Ελλάδα και συνεχίζει τη δραστηριότητά του στη Θεσσαλονίκη. “Πιστεύω ότι η κρίση δίνει ευκαιρίες. Καλούμαστε να φανταστούμε έναν διαφορετικό τρόπο λειτουργίας και σκέψης και εκεί χωράει το design... Δεν είναι μόνο να σχεδιάσεις ένα προϊόν αλλά και όλη η εμπειρία που έχει ο χρήστης γύρω από αυτό.“
Με το Spazio12, ο Παναγιώτης επικεντρώνεται κυρίως στις συσκευασίες προϊόντων και στην επικοινωνία. Από το λογότυπο μέχρι το πώς θα προωθηθεί συνολικά το προϊόν ή υπηρεσία.
“Μαζί σχεδιάζουμε τον εκθεσιακό χώρο για τη συμμετοχή σε εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Με την συνεργασία του προγραμματιστή μελετούμε, πειραματιζόμαστε και στήνουμε ηλεκτρονικές σελίδες.”
Είναι συνεργάτες όχι πελάτες, δουλεύουμε μαζί για να βρούμε καινοτόμες λύσεις.
Θα δεις την δουλειά του επάνω στις πιο ξεχωριστές σοκολάτες της πόλης, σε σουβενίρ από τη Θεσσαλονίκη αλλά και σε κορυφαία deli προϊόντα.
“Το Ellion ήταν η αρχή που με έβαλε στη διαδικασία να αναγνωρίσω αυτό που θέλω να κάνω. Το 2007 που το πρωτοσχεδίασα, στην Ελλάδα δεν υπήρχαν ακόμα deli ελαιόλαδα. Η συσκευασία που κάναμε τότε ήταν πρόταση, προκάλεσε. Δεν πέρασε απαρατήρητη.“
Ανάμεσα στις αμέτρητες συνεργασίες και επιτυχίες του ξεχωρίζει η συνεργασία με την Μυρσίνη Λαμπράκη, για τις ανάγκες τους λογότυπου και των συσκευασιών για μπισκότα και κριτσίνια από χαρούπι.
“Ήθελα να βρω ένα τρόπο να δέσω την παράδοση με το σύγχρονο. Το αποτέλεσμα ήταν το δαντελωτό τρύπημα του κουτιού αναδεικνύοντας το προϊόν στο εσωτερικό της συσκευασίας. Ακολούθησε το foodvisions και το blog Μeat & Grill Stories.
Δεν θεωρώ πως όταν βλέπει κάποιος κάτι δικό μου καταλαβαίνει ότι είναι “δουλειά του Παναγιώτη”, γιατί συνεχώς πειραματίζομαι. Δεν έχω συγκεκριμένη ταυτότητα. Τα πρότζεκτ που αναλαμβάνω είναι διαφορετικά όπως και οι ανάγκες του κάθε συνεργάτη, στο τέλος το καθένα είναι σαν να έχει βγει από διαφορετικό δημιουργό. Πειραματίζομαι πολύ.
Έχει εκθέσει στο Triennale Design Museum στο Μιλάνο, ίσως ο τόπος – επιτομή για να βρεθεί έργο κάθε designer και παρά το γεγονός πως λατρεύει την ιταλική αστική μάνα της μόδας, ο ίδιος δεν πιστεύει σε αυτήν.
Δεν πιστεύω στην μόδα. Δημιουργούμε δεν ακολουθούμε.
“Προσπαθώ να κινούμαι ως μεγάλη εταιρεία αλλά είμαστε μια μικρή ευέλικτη ομάδα. Προσπαθώ να σχεδιάζω πράγματα με μεγάλη διάρκεια.”
“Επικοινώνησε μαζί μου μια επιχείρηση από την Χαλκιδική. Μου εξηγούν πως ένα λάδι στην αγορά τους “έκλεψε” τη θέση σε ένα γνωστό εστιατόριο γιατί είχε ωραία συσκευασία κλπ. Ήταν το Ellion. Μου ζήτησαν να σχεδιάσουμε κάτι πολύ δυνατό για να κερδίσουμε πάλι την θέση. Μου ζητήθηκε ουσιαστικά να συναγωνιστώ τον εαυτό μου.
Όντας επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα της Domus Academy και της ΝΑΒΑ (Nuova Accademia di Belle Arti), τον ρωτήσαμε τι είναι για τον ίδιο επιτυχία.
Επιτυχία είναι να αφήσεις κάτι πίσω σου. Δεν ξέρω αν είμαι επιτυχημένος.
Στο μέλλον, τον εαυτό του τον βλέπει ως μέρος ενός συνόλου. Πάντα σε αυτό το σημείο της πόλης, στην γειτονιά της Παπαμάρκου.
“Η γειτονιά βοηθάει πολύ στις συνέργειες και στους πειραματισμούς. Έχουμε ξυλουργούς, παραδοσιακούς τσαγκάρηδες, κεραμικά, κοσμήματα και άλλα. Μου αρέσουν οι συνεργασίες. Όταν γνωρίζω κάποιον πάντα στο μυαλό μου είναι το πώς θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε.
Το σίγουρο όλων είναι πως ο Παναγιώτης Σηφάκης είναι ένα ολόκληρο βιβλίο χωρίς λέξεις που μπορεί να σε απασχολήσει με την ουσία του περιεχομένου του για ώρες.
***
Spazio 12
Aυγερινού 12, πλατεία Άθωνος / Θεσσαλονίκη
Τ. 231 500 4014